BIOGRAPHY 

 

Exploring the relationship between sound and material (objects or bodies), Martin Messier takes an interest in staging sound works. It gives voice to everyday objects, invented machines and bodies in movement.

 

At the heart of his performances and installation works is the idea of pushing the everyday imaginary a little further by reinventing the function of the objects.

 

At the center of his choreographic works, there is a desire to reverse the hierarchical relation usually tied between music and choreography so that sound becomes the driving force of movements.

 

Presented in a score of countries, Messier has won several nominations and awards (Prix Ars Electronica 2010, Prix Opus 2012, Best short experimental film award at the Lausanne Underground Film Festival 2013, Victor-Martyn-Lynch-Staunton Award 2013). 

 

 

 

STATEMENTS ABOUT MESSIER 

 

This artist can transform ordinary objects and it’s the closest thing to real magic you’ll ever see.

Leah Collins, CBC

 

“ Messier's stage presence is mesmerizing; he communicates abstracly but directly with his audience, without artifice. “

— vanclassicalmusic.com 

 

« Le jeune artiste montréalais est devenu l’une des références lorsqu’il s’agit de mettre en scène des oeuvres sonores. »

Adrien Cornelissen, Culture des musiques digitales

 

«En acceptant la triple posture de concepteur sonore, scénographe et chorégraphe, Martin Messier fait dialoguer tous les éléments du spectacle pour créer un objet équilibré et harmonieux»

Sara Thibault, montheatre.qc.ca

 

«Ces apparitions brouillent les étiquettes de l’intervention scénique. En confondant le spectateur sur ce qui est à l’origine du son ou de l’action, l’objet ou celui qui l’active, le concepteur ou celui qui l’opère, ses oeuvres semblent chaque fois enrichir les termes de « mise en scène » et de « performance » d’un sens premier, concret. »

Marion Gerbier, La scena musicale